Hvem skal kjøre bussen i Distrikts-Norge? Et forskningsprosjekt

Hvem skal sørge for at det finnes folk til å kjøre skolebarn i Distrikts-Norge til og fra skolen i fremtiden?  

Vy Buss stiller spørsmålet da de ser at stadig flere bestillinger fra oppdragsgiverne legger opp til at det er kjøring kun med to topper i løpet av dagen, skolekjøring morgen og ettermiddag. Da blir det vanskelig å opprettholde hele stillinger for alle sjåførene. En reduksjon i stillingsprosent skaper uro og usikkerhet, både blant sjåførene og blant lederne, og manglende heltidsstillinger gjør rekrutteringen av nye sjåfører krevende.  

Manglende arbeidskraft skaper ekstrajobbing og overtid for sjåførene, og for lederne blir det en stadig utfordring å få tak i nok folk. Det kan igjen bidra til et svekket arbeidsmiljø og økt sykefravær. 

Denne utfordringen ønsket Vy Buss å sette søkelyset på. Hva gjør den store andelen deltid med arbeidsmiljøet og sykefraværet? Og de er ikke alene om problemet, det gjelder hele bransjen som har oppdrag i distriktene.  

Problemstillingen ville de rette mot fylkespolitikere og oppdragsgivere. For å få en ekstern vurdering med faglig tyngde, ble Arbeidsforskingsinstituttet (AFI) valgt for å kartlegge problemet. I tillegg til å intervjue og ha spørreundersøkelse blant ledere, tillitsvalgte, verneombud og sjåfører i områder hvor Vy Buss hadde en slik utfordring spesielt, var det også intervjuer hos Tide Buss. Forskerne intervjuet også oppdragsgivere og politikere. 

Forskningen var forankret hos toppledelsen i virksomheten og blant de hovedtillitsvalgte og hovedverneombudet. Deres engasjement bidro sterkt til en god gjennomføring av prosjektet, og sikrer at rapporten som AFI utarbeidet kan bli et godt verktøy videre i arbeidet opp mot de som setter rammene for kjøringen i distriktene. 

AFI sine funn er publisert i to rapporter, en kortversjon og en fullstendig rapport. 

Disse finner du her: fullstendig rapport og kortversjon. 

Ønsker din virksomhet mer informasjon? Kontakt bransjeprogrammet.

Forrige
Forrige

Hva fører til sykefravær, og hva fremmer nærvær?

Neste
Neste

Statsråder fikk innsikt i bransjeprogrammets arbeid