Ulike tiltak reduserte langtidsfraværet  

Connect Bus Stavanger har som mange andre arbeidsplasser slitt med et høyt sykefravær. De inngikk først et samarbeid med NAV Arbeidslivssenter, og gjennomførte flere ulike tiltak for å sette sykefraværsarbeidet på dagsorden, og også for å finne videre gode tiltak. Deretter inngikk de samarbeid med IA bransjeprogram, og har de siste årene hatt en kraftig betraktelig reduksjon i langtidsfraværet 

De har gjennomført blant annet disse tiltakene:  

  • En prosjektgruppe med partene og bedriftshelsetjenesten ble satt sammen for å kartlegge bedriftens behov, og utarbeidelse av handlingsplan med tiltak.   

  • Gjennomført kurs med fokus på rettigheter og plikter for utvalgte nøkkelpersoner i virksomheten, for å øke forståelse og kompetanse.  

  • Utvidet prosjektgruppe innen de fire største nasjonalitetene i ansattgruppen med fokus på rettigheter og plikter, med formål å spre kunnskapen på egne morsmål i etterkant.  

  • IA-rådgiver fra NAV Arbeidslivssenter med fast tilstedeværelse i kantinen på jobb, slik at ansatte kunne snakke med og ta opp spørsmål direkte, i tillegg til å gi informasjon og øke kompetanse innen sykefraværsarbeid- og lovverk 

  • Tillitsvalgte, vernetjeneste og administrasjonsansatte gjennomført kurs i kommunikasjon, for å skape en bevissthet rundt hvordan den enkelte kan påvirke og oppnå bedre kommunikasjon med ansatte.  

Basert på disse tiltakene fikk Connect Bus region Stavanger en reduksjon i sykefraværet, og de så også behovet for å styrke administrasjonen med en bemanningsleder, for å gi bedre oppfølging til de ansatte. 

 Ved å se at informasjon og kunnskap om rettigheter og plikter var viktig, ønsket de å videreføre dette til å nå ut til enda flere, og tilby kurset til alle ansatte. Med erfaring fra tidligere så de at behovet for fysiske kurs var viktig for å sikre at flest kunne forstå innholdet på best mulig måte, og også gjøre det enklere for direkte oppfølgingsspørsmål. De har informasjonen i ulike andre kanaler, og da mest skriftlig, mens dette kurset ville gis både skriftlig og muntlig, og ville kunne da nå de med lesevansker eller andre språkutfordringer på en bedre måte. I tillegg hadde de god erfaring med felles fysisk samling, der de tilbød både mat og sosialt samvær.  

Målet for Connect Bus Stavanger har vært å redusere sykefraværet, øke forståelsen for regelverket ved sykefravær og øke trivsel.  

Gjennom midler fra IA bransjeprogram kunne kursene tilbys til alle ansatte, med NAV Arbeidslivsenter som kursholder. Det ble til sammen gjennomført åtte en-timers kurs, og ca. 100 ansatte deltok totalt.  

Ut ifra kartlegging i virksomheten, og med kunnskapen om at sjåfører har et svært stillesittende arbeid, der bussete og førerområdet er hovedarbeidsplass, er det også gjennomført tilpasset kurs for sjåfører i ergonomi. Bedriftshelsetjenesten med sin faglige ekspertise gjennomførte først en teoridel i klasserom, og deretter praktisk veiledning i bussen med råd og veiledning til hver enkelt sjåfør for best mulig og hensiktsmessig sittestilling.  

Etter å ha gjennomført flere ulike tiltak, alle med fokus på å øke kompetansen blant alle ansatte, og å redusere sykefraværet, har Connect Bus Stavanger redusert sykefraværet, og da spesielt langtidsfraværet i perioden fra oppstart av tiltak til nå, med en reduksjon på nærmere 40%. I likhet med landet for øvrig ser de at sykefraværet i 2024 har økt, om enn ikke dramatisk.

“Tett og konstruktiv oppfølging av sykefravær er et kontinuerlig arbeid, og ikke noe man kan sette en sluttdato for”

Personalleder Marit Aune Selmer i Connect Bus. 

 

 De rapporterer økt kompetanse i alle ledd i virksomheten, en økt forståelse for norsk regelverk og mer fokus og kunnskap om forebyggende ergonomi, trening og sittestilling. I tillegg opplever de bedre samarbeid og kommunikasjon på tvers.  

Connect Bus uttaler at de gjennom samarbeid med NAV Arbeidslivssenter og IA bransjeprogram i rutebuss og persontrafikk, har fått muligheten til å gjennomføre tiltak og ha bedre grunnlag for hvilke tiltak de bør fortsette å videreføre, for å forebygge og redusere sykefraværet. Noen av de viktigste erfaringene de beskriver er tett kontakt, oppfølging, kommunikasjon og kurs med alle ansatte, både friske og syke, gjennom en felles kompetanseheving både hos ledere og medarbeidere.  

De har tidligere delt erfaringer på IA-konferansen regi av IA bransjeprogram, se videolenke. Og deler gjerne sine erfaringer videre med andre virksomheter.  

 Ønsker din virksomhet mer informasjon? Kontaktinformasjon personalleder Marit Aune Selmer i Connect Bus,


Forrige
Forrige

Mangfold og inkludering - gjelder det meg?

Neste
Neste

Kvinner på skinner – veien til treffsikre tiltak