God struktur og involvering gir resultater

Å jobbe langsiktig og strukturert med sykefraværsarbeid krever både tid og ressurser. Likevel må det til for å sikre seg et lavere sykefravær og en mer helsefremmende arbeidsplass. Daværende Trønderbilene, nå en del av Connect Bus, så verdien i en slik langsiktig og strukturert tilnærming, og hadde også et søsterselskap som kunne vise til svært gode resultater med samme innfallsvinkel.  I tillegg forventer de å mangle arbeidskraft i tiden framover, og ønsket en inkluderende seniorpolitikk, der flest mulig kan ha helse og stå i jobb lengst mulig.  

Systematisk tilnærming

De startet med å etablere en partssammensatt styringsgruppe som også inkluderte bedriftshelsetjenesten og NAV Arbeidslivssentre. De gjennomgikk mål, eksisterende rutiner og prosedyrer, og dagens situasjon og utfordringer. Deretter ble en videre plan lagt, som inkluderte;  

  • Arbeidsmiljøkartlegging/årsaksanalyse 

  • Opplæring og bevisstgjøring av ansatte og ledere 

  • Individuell oppfølging/kartlegging og utvidet bruk av restarbeidsevne 

  • Rask tilgang til bedriftshelsetjeneste (BHT) 

Samarbeid og medvirkning = læring og resultater

Det ble også satt i gang lokale partssammensatte fokusgrupper som hadde jevnlige møter, og fikk bistand fra bedriftshelsetjenesten etter behov.  

Ut fra planen har alle driftsledere gjennomført tre lederkurs innen oppfølging og rettigheter og plikter ved sykefravær, i tillegg har de fått lederstøtte under det systematiske oppfølgingsarbeidet fra bedriftshelsetjenesten. Det er utarbeidet en informasjonsbrosjyre til alle ansatte, og det er utarbeidet og gjennomført digitalt kurs om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Sykmeldte ansatte, eller som stod i fare for å bli det, har fått systematisk oppfølging av leder og BHT. Målet har vært å finne gode tilrettelegginger, for å unngå eller redusere fraværet. 

Gjennom prosjektet har alle ansatte hatt en mulighet til medvirkning, og tiltak, kurs og aktiviteter ble gjennomført på bakgrunn av disse innspillene.  

Aktivitetene ga både synlige og mer indirekte resultater. Det viktigste er:  

  • sykefravær og arbeidsmiljø har fått mer oppmerksomhet og fokus blant lederne.  

  • konkrete forbedringstiltak er blitt gjennomført i samarbeid mellom ledelse, ansatte, tillitsvalgte og verneombud.  

  • en plattform for strukturell dialog mellom partene er etablert.  

  • samtaler med alle sykemeldte er gjennomført, via systematisk arbeid sammen med bedriftshelsetjenesten. 

  •  fått bedre oversikt over årsaker til fravær for å kunne jobbe målrettet videre.  

  • blitt flinkere til å lytte og sikre at ansatte føler seg mer sett og hørt.  

  • prosjektet i sin helhet har påvirket kompetansen, bevisstheten og engasjementet blant driftsledere.  

De beskriver flere læringspunkter gjennom prosjektet: 

  • Fysiske møter gi merverdi 

  • Arbeidsmengden til driftsledere gjør det nødvendig med faste dager for gjennomføring.  

  • Underbemanning er utfordrende med ekstra belastning for både sjåfører og ledere 

  • Erfaringer er at en kan nesten ikke involvere for mange.  

  • Fått oversikt over alternative arbeidsoppgaver, som har vært en positiv erfaring.  

  • Lik håndtering av fravær - gir forutsigbarhet.  

På grunn av Covid var det vanskelig å se helt tydelige resultater på sykefraværet, men det har vært en positiv nedgang. Når det gjelder korttidsfraværet har de kommet under måltallet for første gang på flere år. Vil du lese mer om hva Connect Bus har gjort innen sykefraværs- og arbeidsmiljøarbeid finner du mer inspirasjon her Slik oppdaget de verdien av godt sykefraværsarbeid - Idébanken (idebanken.org) 

Ønsker din virksomhet mer informasjon? Kontakt Jeroen Hoff, CSO og sjef for HMS og kvalitetssikring (HSEQ) i Connect Bus.  

Forrige
Forrige

Kvinner på skinner – veien til treffsikre tiltak 

Neste
Neste

Kan partsinvolvering i lederutvikling fungere?